Vaatteet ostetaan 2020-luvulla verkosta virtuaalisesti

29 March • Uncategorized

Vaatteet ostetaan virtuaalisestiKehittyvä tekniikka tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan vahvasti myös muodin verkkokauppaan. Vaatteita voidaan sovittaa virtuaalisesti tai paikallisten myymälöiden tarjontaa voi selata netissä yhdessä paikassa.

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen tulee jatkossa lisääntymään verkkokaupassa. Jo nyt esimerkiksi Ebayssa voi testata aurinkolaseja ja Ikean huonekaluja mallailla kotiinsa virtuaalisesti ennen lopullista ostopäätöstä. Topshop tarjoaa sovituskierrosta virtuaalilaseilla. VTT:n johtava tutkija Charles Woodward ennustaa kuluttajien käyttävän viiden vuoden sisällä näitä palveluita vähintäänkin kamerakännyköillä, jos ei vielä datalaseilla.

Lisätty todellisuus vähentää ainakin asiakkaiden hukkaostoksia, kun vaatetta voi sovittaa virtuaalisesti päälleen. Näin myös verkkokaupan palautukset ja sitä kautta turhat kulut pienentyvät. Teknologiaa pitää kuitenkin viilata vielä, jotta se oikeasti huomioisi käyttäjän vartalon kaikki muodot ja vaatteiden istumisen ne huomioiden. Intressit asian ratkaisemiseen ovat kuitenkin kaupan kannalta isot.

Muotikauppa Zalandon villit tulevaisuuden visiot

Saksalainen muotikauppa Zalando kehittää myös virtuaalipalveluita, mutta ei kerro niistä vielä enempää ennen julkistusta. Tällä hetkellä se kuitenkin tarjoaa stylistipalvelua ja sovelluksen vaatteen tunnistamiseen. Jos jossain näkee itseään miellyttävän vaatteen, voi siitä ottaa kuvan ja sovellus tarjoaa vaatteen värien ja muotojen perusteella vastaavanlaista tuotetta Zalandon valikoimasta. Myös oman vartalon 3D-mallinnus olisi jo nyt helposti toteutettavissa, mutta oman vartalomallin jakaminen verkkokaupalle koetaan vielä Zalandon mukaan liian sensitiiviseksi.

Yksi Zalandon kunnianhimoisista tulevaisuuden tavoitteista on muuttaa bisnesmalliaan vaatteiden myyjästä tekniikkayhtiöksi, jossa se tarjoaisi teknisen alustan kaikelle vaatteiden verkkokaupalle Euroopassa. Tässä visiossa Zalandon tarjonta kattaisi kivijalkaliikkeiden ja muiden verkkokauppojen tarjonnan. Syy myyntikanavan avaamiselle kilpailijoille on se tosiasia, että 90 prosenttia muodista ostetaan edelleen kivijalkakaupoista, jossa vaatteiden ostamiselle tärkeä tunnustelu ja sovitus on mahdollista. Tämä olennainen ominaisuus puuttuu vielä verkko-ostamisesta. Tosin myös vaatteita ostetaan jatkuvasti entistä enemmän verkosta, joten kivijalkaostaminen tulee Zalandon mukaan joka tapauksessa pienenemään.

Euroopassa muotimarkkinoiden arvo on 400 miljardia euroa, joten tilaa kasvulle on. Zalandolta kerrotaan, että jos myyntikanava toimisi tulevaisuudessa oletetusti, voisi asiakas saada Zalandolta tilaamansa tuotteen paikalliselta myymälältä lyhyemmässä ajassa tai noutaen tuotteen itse sen sijaan, että Zalando lähettää tuotteen asiakkaalle Saksasta. Zalando veloittaa tästä sivujensa kautta tulleesta myynnistä prosenttiosuuden kauppiaalta. Palvelua onkin jo testattu Saksassa Adidaksen kanssa.

Lähde: Yle

Related Posts: