Vaatekaupan jätit tekevät palautusrumbasta liian helppoa – housuja “lainataan” somekuviin

28 December • Uncategorized

Helsingin Sanomat kirjoitti tällä viikolla verkkokaupan ostoksiin liittyvästä palautusrumbasta Tampereen yliopiston tutkimushankkeeseen liittyen.

Juttuun haastateltiin muun muassa Adtractionin verkossa toimivia Biancanevan omistajia ja ennen Scandinavian Outdoorsin verkkokaupaa luotsannutta, nykyisen Finpron eCom Growth -kasvuohjelman asiantuntija Leevi Parsamaa, jonka sanojen mukaan “Zalando ja muut muotialan verkkokaupan jättiläiset ovat synnyttäneet tahallaan tällaisen palautuskulttuurin, koska ne haluavat ajaa muita ahtaalle ja repiä rikki markkinaa”

Tampereen yliopistossa käynnissä olevan tutkimushankkeen mukaan 40 prosenttia vaatteita verkosta ostaneista suomalaisista oli palauttanut niitä 12 viime kuukauden aikana ja lähes kolmannes heistä oli palauttanut enemmän kuin 40 prosenttia tilaamistaan tuotteista.

Huvitilailu onkin vain jäävuoren huippu verkkokaupan palautteluun liittyvistä ongelmista, sillä palautusten ympäristökuormitus on todellinen ongelma kun paketit suhaavat edes takaisin ympäri maailmaa. Tutkimuksen mukaan jopa 64 prosenttia suomalaisista ei kuitenkaan ole ajatellut runsaiden palautusten ympäristövaikutuksia.

Verkkokaupan ei tarvitse tarjota ilmaista palautusta – toisin oli ennen. Valtaosa verkkokaupoista ei kuitenkaan peri maksua palautuksesta. Tähän on syynä se, että suuret jätit kuten Zalando eivät peri maksua palautuksista, sillä suuretkaan palautusmäärät eivät ole niille ongelma. Tämä lisää edelleen kilpailuetua pienempiin verkkokauppoihin nähden.

Asiantuntija Leena Parsaman mukaan tähänkin on ratkaisu ja hyvin yksinkertainen sellainen. Vähemmän palauttavaa asiakasta voitaisiin palkita niin sanotulla hintojen personoinnilla tai erilaisilla kanta-asiakaseduilla ja -tarjouksilla, jotka olisivat sitä paremmat mitä vähemmän asiakas palauttaa.

Toki on otettava huomioon myös verkkokaupan todellinen ongelma eli oikean koon vaikea arviointi. Biancanevan sivuilla tähän on vastattu linkittämällä niin sanottuun tailorguide -sovellukseen, joka suosittelee oikeaa kokoa kokovartalokuvan perusteella.

Keinoja palautusrumban vähentämiseen siis on, mutta pelkän somekuvan vuoksi tilaaviin ne eivät tietenkään tehoa.

Tästä huolimatta verkkokauppa kukoistaa ja yhä useammat kaupat siirtyvät kokonaan nettiin kivijalkamyymälöiden tuodessa enää niin pientä osaa myynnistä.

 

Related Posts: