Neljä edullista tapaa promotoida blogiasi

3 September • Uncategorized

Bloggaajana, ja erityisesti jos blogi on uusi, tuntuu usein, että kävijöiden saaminen omalle sivulle on loputon työsarka.

Mikäli ei ole varaa kaupalliseen markkinointiin, pitää osata ajatella fiksusti. On olemassa useita ilmaisia tapoja markkinoida blogia, jotka eivät tarvitse maksaa enemmän kuin sinun aikaa.

Sosiaalinen media

Alkuperäistä sosiaalisen median ideaa noudattava markkinointi ei maksa yhtään enempää kuin ajan, mitä päivityksiin joutuu käyttämään.

Olipa kyseessä Facebook, Twitter, Pinterest tai Instagram, on tärkeää pysyä ajan tasalla erilaisista trendeistä ja palveluissa tapahtuvista muutoksista. Se on usein jo ilmainen tapa mainostaa, eli blogin perinteinen some-promotointi ei maksa muuta kuin ajan, jonka siihen joutuu käyttämään. Lisäksi suurella enemmistöllä ihmisiä, jotka lukevat blogeja on yksi tai useampi tili sosiaalisessa mediassa, mikä tekee heistä mainion uuden kohderyhmän.

Kommunikointi sosiaalisessa mediassa voi johtaa uskollisempiin asiakkaisiin, suurempaan brändi-tietoisuuteen ja kävijöihin, jotka palaavat aina takaisin. Menestys ei kuitenkaan tapahdu heti eikä automaattisesti. On tärkeää olla kärsivällinen, sillä voi kestää jopa kuudesta kahteentoista kuukauteen, ennen kuin työ tuottaa hedelmää.

Me julkaisemme täällä lähiaikoina blogitekstejä, joiden aiheena on markkinointi sosiaalisessa mediassa, pysy kuulolla!

Sähköpostimarkkinointi

Jos haluat pitää säännöllisesti yhteyttä lukijoidesi kanssa, yksi hyvä strategia on perustaa oma sähköposti-uutiskirje ja toimittaa sitä lukijoille säännöllisin väliajoin, kuten joka toinen viikko tai kerran kuukaudessa. Varmista, että tarjoat lukijoillesi jotain sellaista, josta he ovat kiinnostuneita tai jota he voivat käyttää.

Sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista pienyrittäjien markkinointitavoista. Ja oikein käytettynä se voi olla hyvä kanava jopa yhteistyökumppanien löytämiseksi.

Sähköposti, jossa on hyödyllistä tietoa voi olla hyvä tapa rakentaa suhdetta asiakkaisiin ja saada heidät tulemaan takaisin sivulle. Toimittamalla listaa kuukauden luetuimmista ja jaetuimmista blogikirjoituksista voi hyvin saada lisää kävijöitä sivulle, ja lukijakysymysten avulla voi lisätä kanssakäymistä. Kuten kaikilla muillakin markkinointikanavilla, uutiskirjeen osalta on tärkeää testata lukijoiden reaktioita, jotta näkee minkälainen sisältö heitä eniten kiinnostaa.

Suosittu ilmainen työkalu, jolla voit luoda oman uutiskirjeen on MailChimp.

Vierasbloggaus

Vierasbloggaus voi olla hyvin tehokas tapa saada lisää liikennettä omalle blogille. Aikaisemmin vierasbloggausta käytettiin hakukoneoptimointiin. Eli omien linkkien lisääminen muille sivulle johti toivon mukaan parempaan listautumiseen hakukoneissa. Nyt kuitenkin jonkin aikaa Googlen käytäntönä on ollut tulkita tällainen toiminta spämmäykseksi. Tämän johdosta sinun tulisi aina lisätä vastaavasti linkki takaisin blogiin käyttäen ”nofollow” -tagia. Lisätietoja siitä, miksi vierasbloggausta ei kannata tehdä hakukoneoptimoinnin toivossa löydät Matt Cuttsin blogipostauksessa ”The decay and fall of guest blogging for SEO”.

On kuitenkin olemassa useita hyviä syitä, miksi vierasbloggaaminen on hyvä keino esimerkiksi henkilökohtaisen brändin rakentamisessa ja liikenteen ohjaamisessa omille blogisivullesi. Kun haet blogeja, joihin voit kirjoittaa, on tärkeää löytää sellaisia, jotka ovat aiheeltaan relevantteja oman bloggausaiheesi tai promotoimiesi tuotteiden kannalta. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon vierasbloggaamisessa:

  • Vierasblogin aiheen pitää vastata omaasi
  • Vierasblogin lukijoiden tulee olla kiinnostuneita sinun blogistasi
  • Vierasblogin lukijat kommentoivat ja jakavat blogin postauksia sosiaalisessa mediassa
  • Vierasblogin omistaja on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja hän jakaa postauksiasi

Jos luet oman aihealueesi blogeja, sinulla on jo varmasti tiedossa monta paikkaa, joihin voisit kirjoittaa. Jos sinulla on blogeja, joihin haluaisit kirjoittaa, ja harkitset yhteydenottoa, aloita opiskelemalla blogin aihetta. Ajattele niiden kohdealuetta, kuinka edistyksellistä sisältö on, ottavatko he vastaan vierasbloggaajia ja minkälainen vastaanotto on? Onko vierasbloggaajien postauksissa yhtä paljon kommentteja kuin muissa postauksissa?

Jos olet tämänkin jälkeen tyytyväinen vastauksiisi, voit edetä ja ottaa yhteyttä blogin omistajaan. Hyvä keino on kuitenkin ensin kommentoida bloggaajan postauksia ja jakaa niitä sosiaalisessa mediassa. Blogin omistaja tunnistaa nimesi tämän jälkeen kun otat yhteyttä häneen.

Jos olet kiinnostunut tietämään lisää vierasbloggaamisesta, suosittelemme linkkiä KISSmetrics Guide to Guest Blogging.

Kilpailut

Kilpailut blogeissa ja sosiaalisessa mediassa ovat erinomainen tapa lisätä sitoutumista, saada lisää lukijoita blogiin ja lisää seuraajia sosiaalisiin kanaviin. Kilpailuja voi järjestää lähes millä tahansa sosiaalisella kanavalla ja ne ovat saatavina erilaisissa ulkoasuissa.

Osallistuakseen kilpailuun, osallistujien täytyy antaa e-mail-osoitteensa. Sinä voit myöhemmin ottaa yhteyttä heidän sähköpostiosoitteisiin ja lähettää tietoa. Huolehdi kuitenkin siitä, että asiakkaasi tietävät, että saatat ottaa yhteyttä heihin sähköpostilla myöhemmin, muutoin saatat rikkoa markkinoinnin ja mainonnan eettisiä sääntöjä.

Huolehdi myös, että voittojen jako vastaa hyvin sitä, mistä blogissasi kirjoitat tai mitä tuotteita promotoit. Tällä tavalla kohderyhmäsi kilpailijat kiinnostuvat blogistasi. Lahjakortit ovat hyviä ja toimivia lahjoja.

Kyselyt

Kyselyt ovat loistava kilpailumuoto esimerkiksi Facebookiin. Niissä sinulla on tilaisuus toimia interaktiivisesti faniesi kanssa, ja samalla saat tietoa heidän mielipiteistään. Äänestys on helppo asettaa omalle facebook-sivulle tai blogiin, ja osallistujien ei tarvitse tehdä muuta kuin valita vastausehto, antaa e-mail-osoite ja klikata lähetä-nappia.

Facebookissa voi myös säätää asetukset niin, että sivusta täytyy tykätä ennenkuin voi osallistua kyselyyn. Samalla osallistujat voivat myös halutessaan näyttää omalla sivuillaan, että he ovat osallistuneet ja täten pyytää kavereitaan tekemään saman. Tämä auttaa saamaan kilpailun leviämään laajalle netissä. On olemassa useita sovelluksia, joiden avulla voi tehdä facebook-kilpailuja. Yksi tällainen on Heyo Free Contest Builder, missä on 7 päivän ilmainen käyttöoikeus, jonka aikana ohjelmaa voi testata.

Kuvakilpailut

Lähes jokaisella on tänä päivänä mahdollisuus ottaa kuvia puhelimellaan, ja kuvien julkaiseminen sosiaalisessa mediassa jatkaa suosiotaan. Yksinkertaisen kuvakilpailun voi toteuttaa niin, että osallistujat julkaisevat kuvat Instagramissa ja täggäävät ne tietyllä sanalla.

Tämän jälkeen voittajan voi valita joko raati, tai lukijat voivat äänestää voittajasta. Jos mainitset lisäksi kilpailun säännöissä, että kuvat julkaistaan blogissasi, tulet saamaan paljon kilpailukuvia, joita voit näyttää sivullasi.

Kuvatekstikilpailut

Hauskoja kuvia voi käyttää myös kilpailuissa, joissa osallistujat voivat keksiä kuvatekstejä ja liittää ne kuvaan. Tämä on täydellinen keino houkutella lukijoita, ja se on yleensä hauskaa sekä kilpailijoille että kilpailun järjestäjille. Kuvatekstien kirjoittaminen vaatii jonkin verran luovuutta, mikä johtaa usein suurempaan sitoutumiseen.

… ja yksi bonusvihje!

Suullinen markkinointi eli ns. ”puskaradio” on aina ollut yksi tehokkaimpia keinoja saada hyvää mainetta ja kasvattaa myyntiä. Koska internet on tehnyt tiedonjakamisen helpoksi, tämä keino on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi se on täysin ilmaista!

Pitämällä blogisi päivitettynä informatiivisella, hyvin kirjoitetulla, viihdyttävällä ja lukemisen arvoisella materiaalilla pidät lukijasi tyytyväisenä, ja he palaavat takaisin. Mahdollisesti he myös suosittelevat blogiasi ystävilleen ja tuttavilleen. Tästä huolimatta ei ole itsestään selvää, että lukijat spontaanisti jakaisivat linkkiä blogiisi. Joskus pitää toimia itse.

Voit myös lopettaa blogikirjoituksen selkeällä jakamispyynnöllä, ja sijoittaa tekstin jälkeen sosiaalisen median jakopainikkeet näkyviin, ja tällä tavalla saada lukijasi auttamaan sinua näkyvyyden saamisessa. Riippuen blogisi sisällöstä, voi olla hyvä ajatus lisätä sivulle ainakin Facebook-, Twitter- ja Google+ -jakopainikkeet. Myös kuvat voi varustaa napeilla, jotka tekevät niiden jakamisen Pinterestissä helpoksi.

WordPress sisällönluontityökalussa on useita teemoja, joissa on valmiina sosiaalisen median jako-painikkeet. Mikäli omassa teemassa ei niitä ole, voit lisätä ne sopivalla plugin-ohjelmalla. WordPress Plugin Directory:ssa on useita plugineja erilaisilla ominaisuuksilla, ja ne on helppo asentaa.

Related Posts: