Mainonnan tunnistettavuus blogeissa ja some-kanavissa

30 May • Uncategorized

Meille on kirjautunut jälleen hurja määrä uusia julkaisijoita ja haluamme muistuttaa mainonnan tunnistettavuudesta blogissa ja some-kanavissa.

Blogeissa ja some-kanavissa lukijoiden on voitava erottaa, mikä on julkaisijan oma mielipide ja mikä on kaupallista viestintää. Mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ensi silmäyksellä.

Lue tästä muutamat vinkit miten voit kertoa yhteistyösopimuksista:

  1. Yhteistyösopimuksesta kerrotaan blogin etusivulla tai muuten selkeästi julkaisussa esimerkiksi ”Yhteistyössä yrityksen X / tuotteen X kanssa.”
  2. Jos olet saanut tuotteita blogin kautta, tulee se tuoda ilmi julkaisussa. Voit ilmoittaa tämän näppärästi esimerkiksi kirjoittamalla kuvan alle, jossa esiintyy saatu tuote ”Saatu blogin kautta yritykseltä X” tai ”Tuote saatu lahjaksi/ilmaiseksi/arvioitavaksi yritykseltä X”
  3. Affiliate-linkit on myös hyvä merkata vaikka * tekstin perään. Selvennä *-merkinnän tarkoitus blogipostauksen lopussa, esimerkiksi: * -merkillä merkityt linkit ovat mainoslinkkejä.
  4. Hyvän maun mukaista on myös ilmoittaa saaduista tuotteista esimerkiksi instagram-tilillä esiintyvän kuvan yhteydessä, voit tehdä tämän kätevästi lisäämällä esimerkiksi #kaupallinenyhteistyö julkaisun yhteyteen.

Muista, että lukijan tulisi erottaa kaupallinen yhteistyö julkaisusta helposti! 🙂

Käy lukemassa kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistukset täältä tai mikäli sinulla on kysymyksiä asiasta laita s-postia: yhteistyo@adraction.com

Autamme mielellämme!

Related Posts: