Kolme strategiaa affiliate tuloksen parantamiseksi

9 July • Uncategorized

Affiliate-, eli kumppanuussivuston tarkoituksena on yleensä tuoda tuloja. Kun halutaan lisätä nettisivuston konvertointia, nousee ensimmäiseksi esiin kysymys mistä aloittaa? Vastaukseksi tulee pitkä lista tehtäviä muutoksia joita sivuille voitaisiin tehdä, tai vaihtoehtoisesti erityisen testisivun laadinta.

On kuitenkin olemassa kolme keinoa löytää omille sivuille sopiva strategia, joka toivottavasti johtaa parempaan tulokseen.

Strategia 1: Lisää konversioastetta

Tämä strategia kuulostaa teoriassa hyvin yksinkertaiselta, mutta se voi vaatia paljon työtä. Kuinka moni kävijöistäsi klikkautuu sisään tai suorittaa ostoksen? Mitä voit tehdä asian hyväksi?

Työ joka ostotapahtumien lisäämiseksi tehdään on nimeltään konversion optimointi. On olemassa monia yrityksiä, joiden toimenkuvaan kuuluu pelkästään näitä muutoksia tekemällä auttaa asiakkaitaan lisäämään myyntiään.

Mitä muutoksia sitten nettisivuille on tehtävä, riippuu täysin siitä millaiset nettisivut ovat ja millaisia sen kävijät ovat. Paras tapa ottaa asiasta selvää on testata mikä toimii. Ei ole kuitenkaan hyvä idea testata kahta versiota eri ajankohtina, jolloin ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa tulokseen. Toinen testiajankohta saattaa esimerkiksi olla lähempänä tilipäivää kuin toinen, tai juuri juhlakauden alla.

Sen sijaan kannattaa käyttää a/b-testejä tai multivariaatiotestejä. A/b-testissä kaksi sivun erilaista versiota testataan samanaikaisesti samalla määrällä kävijöitä. Yksinkertaistettuna lähetetään joka toinen kävijä toiseen sivuun kuin tavalliseen versioon. Google Analytics – sivustolta löytyy erilaisia vaihtoehtoja sivuston testaamiseen.

Multivariaatiotestissä tehdään sivuston kahdelle tai useammalle alueelle vaihtoehtoja joita vaihdellaan, tässä sivusta voi tulla suuri määrä vaihtoehtoja. Sivustolle tarvitaan suuri kävijämäärä jotta voidaan mitata mikä versio toimii parhaiten.

A/b- ja multivariaatiotestien avulla voidaan testata sivun monia erilaisia komponentteja, designista teksteihin. Voidaan kirjoittaa selvempiä kehotuksia, muuttaa muotoilun värejä tai sivujen ulkoasua. Käytettävissä on useita työkaluja eri tyyppiseen testaukseen, joista useat ovat ilmaisia tietyn ajanjakson.

Kannattaa tarkastella myös sivuston teknisiä näkökohtia. Tavallisin syy miksi kävijät jättävät käymättä jollakin sivulla on hidas latautuminen. Täällä voit testata sivujesi nopeuden: Webpagetest.org.

Lisätietoa

Lisätietoa löytyy täältä.

Strategia 2: Lisää liikennettä

Halutessasi lisätä ostotapahtumia ei pelkästään konversion aste ole tärkeä, kannattaa tarkastella myös sivujen kävijämäärää. Tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta kun kävijämäärää lisätään samalla kun konversion aste pysyy samana, saavutetaan suurempi tulos.

Mikäli uudet kävijät ovat arvokkaampia kuin heidän sivuille saamisekseen käytetty aika (ja mahdollinen kulutettu raha), ovat sivut hyvä sijoitus. Uuden liikenteen konversioasteen on kuitenkin pysyttävä samana kuin aikaisemmin. Ei ole järkevää saada 100 000 uutta kävijää jos kukaan heistä ei tee ostoksia.

Hakukoneoptimoi sivustosi

Jos et ole vielä alkanut hakukoneoptimoinnin on aika aloittaa nyt. Tämä on nimittäin hyvä tapa ohjata liikennettä nettisivuille. Hakukoneoptimoinnin etu on että siihen panostettu työ antaa tulosta pitemmän aikaa, kun mainokset yleensä lakkaavat näkymästä heti kun mainosbudjetti on käytetty loppuun. Olemme aikaisemminkin kirjoittaneet sivuista, mistä löytyy tietoa miten aloittaa hakukoneoptimointi sivustolle.

Facebook

WordPressille on ns. plugins, jotka julkaisee automaattisesti Facebook-sivujen päivitykset kun sivulle julkaistaan uusi postaus. Sivun tykkääjät saavat muistutuksen käydä siellä lukemassa uusi postaus. Yksi suositeltava on SNAP (Social Networks Auto Poster).

On tärkeää, että he jotka tykkäävät sivuista ovat sitoutuneet siihen mitä niillä jaetaan. Facebookin algoritmit pitävät huolen siitä, että sivut jotka saavat vähän tykkäyksiä, klikkauksia ja jakoja laskevat alemmas ja niitä näytetään yhä harvemmin tykkääjille. Vain muutamalla prosentilla sivun faneista näkyy mitä siellä kirjoitetaan, minkä vuoksi on tärkeää että kaikki julkaistava kiinnostaa faneja.

Google Adwords

Google Adwords on Googlen oma mainostyökalu, usein hyvin tehokas koska mainostaja voi valita maksavansa ainoastaan siitä kun kävijä klikkaa mainosta. Jos mainokseen ei tee muutoksia sen luomisen jälkeen, se näkyy sekä Googlen että sen hakupartnerien hakutuloksissa. Lisätietoa Google Adwords.

Strategia 3: Nosta liikenteen laatua, pitäen sama määrä

Löydä parempia kävijöitä. Käännytkö oikeiden ihmisten puoleen? Ovatko kävijät aikasi ja energiasi arvoisia?

Liikenteen laadun nostamisessa on yksinkertaisesti kyse oikeiden kävijöiden löytämisestä. Se onnistuu tunnistamalla parhaat liikenteen lähteet ja keksimällä syy siihen miksi he ostavat enemmän. Sen jälkeen voit keskittyä samoihin lähteisiin saadaksesi lisää liikennettä.

Saadakseen oikeita kävijöitä sivustolle saattaa myös riittää selvempi linkitys minne klikkaus johtaa. Tämä on tärkeää ennen kaikkea siinä tapauksessa kun mainostaa ja maksaa per klikkaus.

Optimointi on jatkuvaa parannusta

Aika, raha ja kokemus ovat suurimpia esteitä sille, että markkinamiehet ja nettikauppiaat eivät usko voivansa toteuttaa kaikkia kolmea strategiaa yhtä aikaa.

Sen ei kuitenkaan tarvitse olla vaikeaa, voi aloittaa valitsemalla taktiikan jolla tuntee olevan parhaat mahdollisuudet kehittää sivuja ja jatkaa siitä lähtökohdasta. Valinnan tulee perustua analysoituun tietoon, kokemukseen ja voimavaroihin.

On hyvä muistaa, että optimointi on jatkuvaa parantamista. Ei ole olemassa mitään ”ihanneratkaisua”, koska ihmiset, motivaatiot ja ulkoiset tekijät muuttuvat jatkuvasti. On yritettävä päästä niin lähelle parasta ratkaisua kuin mahdollista ja kehityttävä edelleen.

Related Posts: