Kolme opittavaa asiaa markkinoinnista sosiaalisessa mediassa

20 September • Uncategorized

Yritykset, jotka ovat hyviä markkinoimaan sosiaalisessa mediassa, ovat usein koittaneet selvittää mitkä keinot toimivat ja mitkä eivät. Yhteistyökumppanina sinulla ei välttämättä ole aikaa itse kokeilla, mikä on paras tapa kommunikoida seuraajiesi kanssa, ja usein on mahdollista oppia siitä, miten toiset ovat tehneet.

Sosiaalinen media on ihanteellinen keino seurata, kuinka markkinointitrendit muuttuvat. Tämän saa selville kun tutkii, mitä kohderyhmä kirjoittaa, mitä kuvia he tallettavat ja mitä linkkejä jakavat. Aloittelijalla on paljon opittavaa sosiaalisessa mediassa. Neljä yritysten suosimaa sosiaalisen median palvelua Suomessa ovat Facebook, Twitter, Instagram ja Pinterest.

  • Facebook-sivut eroavat yksityishenkilöiden ja ryhmien ominaisuuksiltaan esimerkiksi siinä, että on mahdollista saada rajoittamaton määrä seuraajia eikä sivun seuraamispyyntöjä tarvitse erikseen hyväksyä. Facebookissa voi mainostaa kahdella tavalla: tavallisilla päivityksillä ja sponsoroiduilla päivityksillä, mikä mahdollistaa suuremman näkyvyyden.
  • Twitter on yksi tunnetuimmista mikro-blogeista, jossa voi jakaa status-päivityksiä rajoitetulla tekstimäärällä. Myös kuvia voi liittää päivityksiin, mutta palvelu on kuitenkin hyvin tekstipainotteinen.
  • Instagram on mikroversio kuvablogista. Mobiilisovelluksen avulla voi palveluun lähettää kuvan lyhyen kuvatekstin kanssa, jota muut voivat kommentoida.
  • Pinterest on väline, jolla käyttäjät voivat kuvastaa erilaisia mielialojaan samanaikaisesti kun luovat näyttäviä kuvalinkkejä. Pinterestissä voi luoda kuva-albumeja eri kategorioihin ja kuvaa klikkaamalla pääsee sivulle, jossa se on alunperin julkaistu.

Erilaisia kanavia käytetään eri tavoilla ja myös eri aihealueiden mukaisesti. Jos panostus sosiaaliseen mediaan ei ole toivomallasi tasolla, voit kysyä käytätkö sitä omaan sivusi tai blogiisi nähden optimaalisella tavalla. On olemassa kolme perussääntöjä, jotka kannattaa pitää mielessä, myös yhteistyökumppanina.

1. Älä ajattele sosiaalista mediaa myyntikanavana

Yritykset, jotka yrittävät myydä tuotteitaan sosiaalisissa kanavissa ovat ymmärtäneet väärin sanan ”sosiaalinen” merkityksen. Sosiaalisessa mediassa on kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Jos sinulla yhteistyökumppanina on esimerkiksi facebook-sivu, sinun tulisi välttää mainosten jakamista virrassa. Sen sijaan pyri pääsemään keskusteluun seuraajiesi kanssa.

2. Sosiaalisessa mediassa ei ole tarkoitus kilpailla suosiosta

Yritykset, jotka näkevät investoinnit sosiaaliseen mediaan menetyksinä, koska heillä on vähemmän tykkääjiä tai seuraajia kuin he toivoivat, ovat alusta alkaen tuomittuja epäonnistumaan. Sosiaalisessa mediassa tehdyn markkinoinnin tarkoitus on sama kuin kaiken muunkin markkinoinnin: lisätä myyntiä. Tämä saattaa tuntua ristiriitaiselta aikaisemmin mainitun kanssa, mutta ei oikeastaan ole. Aivan kuten www-sivun promotoinnissa, on sosiaalisessa mediassa tykkäämiset ja jakamiset vain pieni osa yhtälöä. Toinen osa on ns. konversio eli hyötysuhde.

Jos facebook-sivullasi on vähemmän tykkääjiä, kuin olet toivonut, ei sen tarvitse olla välttämättä huono asia. Algoritmit, jotka säätelevät sitä, kuinka monet faneistasi näkevät päivityksesi, perustuvat siihen kuinka monet ovat tykänneet tai jakaneet aikaisempia päivityksiäsi. Tämän vuoksi on usein parempi olla muutama aktiivinen fani kuin paljon passiivisia.

3. On helppo nähdä mikä toimii

Internetin ansiosta suuri määrä tietoa on tullut saataville aivan erilaisella tavalla kuin aikaisemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse enää testata kaikkea itse, nähdäksesi mikä toimii, vaan voit oppia toisten virheistä. Jos yritys on aikaisemmin menestynyt hyvin sosiaalisessa mediassa, heidän historiaansa ja strategiaansa on mahdollista tutkia, ja käyttää osittain samaa taktiikkaa omassa työssään.

Esikuviaan tutkimalla ja analysoimalla on helpompi nähdä, että sosiaalinen media ei johda suoriin myynteihin, ja aina ei tarvitse olla suurinta mahdollista määrää faneja. Lisäksi tutkimalla löytää uusia keinoja analysoida omia panostuksia markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Esim. kuinka hyvä hyötysuhde jossakin sosiaalisen median kanavassa on.

Kolme asiaa, jotka lisäävät sosiaalisen median hyötyä

Se miten sosiaalinen media, hyötysuhteen optimointi ja www-sivut ovat suhteessa toisiinsa, on monimutkainen vyyhti. Panostukset sosiaaliseen mediaan eivät ehkä toimi koska profiileja ei päivitetä, tuotekuvat ovat huonolaatuisia tai mainoksen kohteena oleva sivu ei vastaa sitä, mitä statukseen on kirjoitettu.

Sen vuoksi on tärkeää varmistaa, että nämä asiat ovat tiedossa ennen kuin panostetaan markkinointiin. Lisäksi on olemassa kolme keinoa, jotka varmasti lisäävät sosiaalisen median konversiota.

1. Vastaa kysymyksiin

Kuvakeskeisissä palveluissa, kuten Instagramissa ja Pinterestissä voidaan vastata kävijöiden kysymyksiin jo ennenkuin he päätyvät kohdesivulle. Vastaaminen heti ensimmäisessä yhteydenotossa kuvalla ja tekstillä voi auttaa mahdollisia asiakkaita luopumaan peloista, epävarmuudesta tai epäilyistä tuotetta kohtaan.  Näin voidaan tehdä esim. näyttämällä kuinka tuote toimii tai miltä se näyttää takaapäin. Instagramin video-toiminnon avulla voidaan näyttää 3D-näkymä tuotteesta, ja tällä tavalla antaa siitä kokonaisvaltainen käsitys asiakkaalle.

2. Tuota sosiaalista näyttöä

Sosiaalinen näyttö osoittaa mahdollisille asiakkaille, että tuote on suosittu ja monet ihmiset pitävät siitä. Monissa tapauksissa tämä lisää sosiaalisen median hyötyä.

Esimerkiksi amerikkalaisten tutkimusten mukaan Pinterest tarjoaa paremman hyötysuhteen toteutuneisiin myynteihin kuin Facebook, Twitter tai Google+. Useimmat e-kauppiaat, jotka käyttävät tätä kanavaa, pinnaavat usein tuotekuvia, jotka johtavat takaisin heidän omaan verkkokauppaansa.

Mutta sen sijaan pinnaamalla kuvia, jotka johtavat kolmannen osapuolen sivulle, esimerkiksi blogiin, josta puolestaan on linkki verkkokauppaan, voidaan antaa tuotteesta hyvää sosiaalista näyttöä.

Kun käyttäjä klikkaa kuvaa, joka vie riippumattomalle blogisivulle, tämä osoittaa hänelle, että valittu tuote on suosittu, ja monet muutkin pitävät siitä. Esimerkiksi, pukeutumisessa monet haluavat oman persoonallisen tyylin, mutta samalla he haluavat, että muidenkin mielestä heidän vaatteensa ovat hienoja. Englanniksi tätä sosiaalista näyttöä kutsutaan termillä ”social proof”.

Yhteistyökumppaneille voi sosiaalinen näyttö tarkoittaa sitä, että julkaistaan kuvia esim. Instagramissa silloin kun itse käytetään tuotetta. Sieltä linkit johtavat heidän blogiinsa, jossa on kirjoitus kyseessä olevista tuotteista ja linkit web-sivuille, joissa niitä myydään. Kysymyksessä on yksinkertaisesti keino näyttää, että on olemassa tuote, joka on suosittu ja jota itse haluat käyttää.

3. Käyttäjien luomaa sisältöä

Suurin ongelma yrityksillä, jotka työskentelevät sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin kanssa on löytää tai luoda hyvää sisältöä. Monien verkkokauppojen tilanne on se, että heillä on jo tuotteesta kuvaus ja kuva, joita he voivat käyttää markkinoinnissa. Mutta hyvien kuvien, hyvin kirjoitettujen blogi-artikkelien, videoiden ja muun sisällön saaminen on ongelma.

Käyttäjien luoma sisältö tarkoittaa sitä, että asiakkaat itse voivat tuottaa sisältöä, ja heidän arvionsa, blogi-postauksensa ja kuvansa voidaan julkaista yrityksen sosiaalisessa mediassa. Toisten asiakkaiden sisältö tuo automaattista sosiaalista näyttöä, ja parhaimmillaan antaa käsityksen, että asiakkaan kannattaa tehdä ostos.

Yhteistyökumppanina on vaikeaa pyytää lukijoita kirjoittamaan arvioita tai lainata toisten kirjoittamia blogi-postauksia, jos kysymyksessä ei ole tuntemasi henkilö tai sisältö ei sovi omalle sivullesi. Tästä löytyy kuitenkin vielä toinen valtti: Yritykset eivät voi itse kirjoittaa arvioita omista tuotteistaan, mutta sinä voit kirjoittaa arvioita, näyttää itseotettuja kuvia, kirjoittaa sponsoroituja blogiartikkeleita ja löytää muita tapoja myydä sisältöä. Sinun täytyy vain olla luova. Tässä kohtaa voi taas katsoa kuinka muut tekevät ja saada sitä kautta uusia ideoita. Älä rajoitu katsomaan vain oman alasi yrityksiä, vaan myös muita. Toimivin keino saattaa olla ottaa jonkin toisen alan ideaa ja soveltaa sitä omaansa.

Related Posts: