Kolme askelta tehokkaampaan testaamiseen

16 July • Uncategorized

Ei ainoastaan suuryritysten kuulu laatia testejä tulostasonsa tai suorituskykynsä parantamiseksi. Pienen kustantajan on melkein vielä tärkeämpää testata muutoksia verkkosivuilla. Onneksi ei tarvitse palkata yritystä laatimaan kallista testiä, riittää kun tietää mitä etsii.

Kuinka monesti olet tehnyt jonkin muutoksen verkkosivuillesi, ja jälkeenpäin mieleesi on tullut, että sen tulos olisi pitänyt testata? Enää ei tarvitse jäädä miettimään, kun seuraat seuraavaa kolmea vaihetta jotta voit laatia tehokkaampia testaustapoja.

Vaihe 1: Päätä mitkä ovat avaintulosmittarisi

KPI, ”Key Performance Indicator”, suomeksi avaintulosmittarit, on tavallinen tiedon käsittelyn analysoinnin käsite, riippumatta siitä onko kyseessä nettianalyysi tai myynnin tilastointi.

Avaintulosmittarit määrittelevät millaista tietoa haluat testillä saavuttaa. Ne vastaavat kysymykseen ”mitä haluan testin kertovan?”. Jos esimerkiksi haluat kokeilla muotoilemalla jonkin tekstin ja teet komennon jossa klikataan suoraan linkkiä, tulee avainluvun olla napsautussuhde. Kuinka suuri prosentti aikaisemmista kävijöistä klikkasi linkkiä ja kuinka moni tekee sen muutoksen jälkeen?

Ennen kuin päätät mitkä avaintulosmittarisi ovat, täytyy siis olla selvillä siitä, mistä haluat saada tietoa. Testin tarkoitukseen on helpompi perehtyä tekemällä kysymyksiä joihin avainlukusi voivat antaa vastauksia. Muutoin saattaa käydä niin, että päätavoite hämärtyy kun tietoa alkaa tulvia.

Kysymykset joiden avulla löydät tärkeimmät avainmittarisi:

  • Haluanko saada lisää klikkauksia johonkin tiettyyn linkkiin vaiko painikkeeseen?
  • Haluanko lisätä jonkin tuotteen konvertointia?
  • Haluanko tekstimuotoilun avulla saada kävijän toimimaan tietyllä tavalla?

Vaihe 2: Kysy neuvoa

Kysymällä muilta neuvoa voit saada testiisi uutta näkökulmaa. Se voi tuoda myös uusia hyödyllisiä toimintatapoja. Kokoamalla porukkaa aivoriiheen antaa sekä tilaisuuden testata heillä ideoitasi että se myös auttaa pysymään oikeilla linjoilla.

Vaihe 3: Ota opiksesi – tuloksesta riippumatta!

Testin tulos on palkkiosi tehdystä työstä. On tärkeää pitää mielessä, että vaikka tulos ei olisikaan sellainen jota odotit, on siinä paljon opiksi otettavaa. Jatkossa työskennellessäsi nettisivusi parissa kannattaa aina pitää tavoitteena oppia jotakin, josta voi olla hyötyä.

Mietittävää ennen testausprosessia

Riippumatta testin antamasta tuloksesta voi siitä aina oppia jotain. Nämä auttavat tehokkaamman testin laadinnassa:

  1. Hyvän testin rakentamiseen tarvitaan riittävästi aikaa
  2. Kuuntele toisten ideoita äläkä ohita ainoatakaan hyvää yhteistyötilannetta
  3. Pidä avainluvut mielessä ja keskity niihin kysymyksiin joihin haluat lukujen antavan vastauksen
  4. Katso että opit jotakin riippumatta siitä pitikö olettamuksesi paikkaansa

Bonusvihje: Pidä hauskaa prosessin aikana! Intohimoinen halu oppia uusia asioita on avuksi tehokkaamman testin luomiseksi.

Testejä ja testityökaluja

Käytettävissä on useita testityyppejä, mutta kaksi tavallisinta ovat a/b-testaus ja monimuuttujatestit. A/b-testissä luodaan sivusta kaksi versiota. Kävijät jaetaan siten, että puolet saavat version a ja puolet version b. Käytettävä työkalu mittaa asetetut avainluvut jotta voidaan nähdä kumpi versio sivuista antaa parhaan tuloksen.

Monimuuttujatesteissä valitaan kaksi tai useampi osa sivusta ja luodaan useita vaihtoehtoja, joita vaihdellaan. Tällä tavoin on mahdollista testata lähes rajaton määrä sivuvaihtoehtoja. Vaatimuksena tässä on, että nettisivustolla on suuri kävijämäärä, jotta paras vaihtoehto on tilastollisesti varma.

On olemassa useita testityökaluja, joilla kaikilla on erilaiset toiminnot. Mikä testi tulisi valita, riippuu siitä, millaisen testin haluaa tehdä ja mitä halutaan testata. Seuraavassa kolme työkalua, joita voi kokeilla ilmaiseksi.

Google Analytics

Google Analytics Content Experiments on ilmaistyökalu jota voidaan käyttää testaukseen, mittaamiseen ja optimointiin samasta paikasta. Sillä voi kokeilla erilaisia muotoiluja, layouteja ja sisältöjä löytääkseen tehokkaimman. Työkalu sallii jopa kymmenen eri aloitussivun version testaamisen, Google Analytics mittaa jokaisen version tehokkuuden.

Visual Website Optimizer

Visual Website Optimizer tarjoaa ilmaisversion jolla on mahdollista testata jopa 1000 kävijää 30 päivän ajan. Se sisältää a/b-testien ja multivariaatiotestien lisäksi monia muunkin tyyppisiä testejä.

Optimizely

Työkalua Optimizely löytyy neljässä eri hintaluokassa, joista kolmea voi kokeilla ilmaiseksi 30 päivän ajan. Se asennetaan syöttämällä koodinpätkä ylätunnisteeseen, jonka jälkeen voidaan käyttöliittymään tehdä graafisia muutoksia. Työkalussa on mahdollisuus sekä a/b- että multivariaatiotesteihin.

Lue lisää

Jos olet kiinnostunut saamaan lisätietoa erilaisista testeistä, suosittelemme seuraavia:

 

Related Posts: