Hakukoneoptimoinnin perusteet affliate-markkinointiin

7 March • Uncategorized

Riippumatta käyttämästäsi affliate-verkostosta, mainoksilla ja linkeillä ansaitsemasi rahasummat ovat täysin riippuvaisia siitä, kuinka paljon kävijöitä pystyt tuomaan sivustollesi. Suuri osa kävijäliikenteestä tulee yleensä erilaisten hakukoneiden kautta, minkä vuoksi onkin elintärkeää sijoittua mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Tämä toteutuu, kun sivuston sisältö jäsennetään oikealla tavalla. Tässä onkin hakukoneoptimoinnin – tai SEO:n – perimmäinen ajatus. Sijoittuminen korkealle hakutuloksissa on nykyään tärkeämpää kuin koskaan. Internetin käyttäjä harvemmin selaa hakutuloksia kovin pitkälle, harvoin edes toiselle sivulle asti. Hakukoneet ovat kehittyneet niin tehokkaiksi, että käyttäjä lähes aina löytää etsimänsä jo ensimmäisten hakutulosten joukosta.

Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen ei ole kovin vaikeaa. Muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä voit nimittäin parantaa huomattavasti mahdollisuuksiasi sijoittuaksesi korkealle hakutulokselle. SEO:ssa on yleensä useita tasoja: Toisaalta pyritään tarjoamaan mahdollisimman hyvät kävijäkokemukset, mutta samalla sijoittumaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden tuloksissa. Hakukoneoptimoinnin tuomat muutokset sivustoon ovat ehkä pieniä, mutta oikein valittuina tehokkaita. Alla kahdeksan perusasiaa, jotka huomioimalla pääsee hyvin alkuun hakukoneoptimoinnissa:

Otsikot
<title> -tagin tulisi olla yksilöllinen jokaisella sivulla. Tähän liittyy toki haasteita, koska sivusto saattaa parhaimmillaan sisältää tuhansia tai jopa satojatuhansia sivuja. Aina kun mahdollista, tulisi jokaisen sivun otsikon olla kuitenkin uniikki, ja sen tulisi kuvata sivun sisältöä mahdollisimman hyvin.

”Description” -metatagi
Hieman otsikkoa pidempi ”description”-metatagi kuvaa verkkosivua yksityiskohtaisemmin. Joissakin tapauksissa Google ja muut hakukoneet käyttävät tätä kuvausta suoraan hakutuloksissaan, ja sen tulisikin houkutella kävijä klikkaamaan kaikkien hakutulosten joukosta juuri sinun sivustollesi.

Tiedostot ja kansiot
Kannattaa pitää huolta, että kaikilla sivustosi tiedostoilla ja kansioilla on tarkoituksenmukaiset ja mielekkäät nimet, ja että rakenne on niin yksinkertainen kuin suinkin mahdollista. Tämä tekee URL-osoitteet helposti ymmärrettäväksi ja loogisiksi, ja helpottaa näin hakukoneiden indeksointirobottien työtä.

XML-sivukartta
Sivustosta kannattaa luoda niin sanottu XML-sivukartta ja lähettää se Googlelle. Tähän ei vaadita erityistä teknistä tietämystä. WordPress-blogin ylläpitäjille löytyy tähän tarkoitukseen myös sopiva plugin eli lisäosa.

Kuvat
Kun lisäät sivustollesi kuvan, on siihen mahdollista lisätä alt-teksti, joka näkyy myös kävijälle, vaikka kuva ei jostain syystä suostuisikaan avautumaan. Myös hakukoneiden indeksointirobotit huomioivat nämä alt-tekstit, joten ne kannattaa tehdä mahdollisimman kuvaaviksi. Kuvat kannattaa myös laittaa tiettyyn kansioon ja antaa niille mahdollisimman kuvaavat ja lyhyet nimet.

Related Posts: